work in progress
草台班 (Grass Stage)

URBAN TOOLBOX DOWNLOAD:


900kb, 940kb and 840kb






In various interventions Grass Stage places stickers with thoughts and quotations on the meaning and performative making of public space all over the city questioning their own work and provoking a discussion on the topic. Stickers were also placed in Japan, Germany and Taiwan to spread the question of the public as a performance. Stickers can be downloaded at the URBAN TOOLBOX section.

Grass Stage established in 2005, modeling itself on the Chinese grassroots amateur touring artists who perform in rural festivals. Under the mentorship of writer, critic and theatre worker Zhao Chuan, by promoting a new social theatre movement, the group encourages ordinary people outside the theatre to get involved by taking part in this non-profit-driven theatre practice. In an environment lacking independent public gatherings Grass Stage puts an emphasis on socialized theatre activities and uses various sites in a way that makes the theatre a place for public gatherings and the public a spaces that is temporary and fluid.



草台班用小招贴的方法,将他们五六年来对公共空间的讨论,以及通过表演在城市中建设流动公共空间的想法,以语句摘录的形式展示出来。这些小招贴并在日本、德国或台湾等地出现,类似行为艺术。这些小招贴也能在《URBAN TOOLBOX》的区域下载。

草台班 (Grass Stage) 是2005年春在上海发起的剧场团体,由作家、戏剧工作者赵川主持活动和创作,倡导新的社会剧场运动。 《草台班》 原指农闲时在婚丧嫁娶或节庆庙会上助兴的业余戏班,以此为名是同仁们对保持民间色彩的自我鞭策。在一个公共自主空间不足的环境里,草台班强调戏剧活动的社会性,使他们的剧场,成为了不同人群参与的公共聚会场所。草台班不拘一格地利用各种场地,进行排演、讲座和讨论活动时,不断塑造出临时和流动的公共空间。



In verschiedenen Interventionen platziert Grass Stage große Aufkleber mit Sätzen über die Bedeutung und performative Inszenierung des öffentlichen Raums im Stadtraum. Sie hinterfragen mit dieser Intervention ihre eigene Arbeit und stellen den Topos des Öffentlichen zur Diskussion. Auch an Orten in Japan, Deutschland und Taiwan wurden Aufkleber platziert, um die Frage nach dem Öffentlichen als performativem Ort zu streuen. Aufkleber können in der URBAN TOOLBOX Sektion herunter geladen werden.

Grass Stage ist 2005 nach dem Vorbild chinesischer Grasswurzel-Amateur-Theaterwandergruppen entstanden, wie sie auf ländlichen Festivals auftreten. Unter der Leitung des Autors, Dramaturgen und Kritikers Zhao Chuan entwickelte die Gruppe eine neue Form sozialen Theaters und ermutigt gewöhnliche Leute, sich auf die Theaterwelt einzulassen und sich an dieser non-profit Theaterpraxis zu beteiligen. Gerade in einem Umfeld, das unabhängige öffentliche Zusammenkünfte vermissen lässt, bemüht sich Grass Stage um Theateraktivitäten, die zusammenführen, und nutzt diverse offene Räume, so dass der öffentliche Raum beweglich wird und das Theater zu einem Ort für öffentliche Zusammenkünfte.