work in progress
Shanghai-Hamburg (urban public) Space [SHupS]
An exhibition forum October - November 2010
Shanghai


The exhibition forum "Shanghai-Hamburg (urban public) Space" addresses the issue of city development and public space in Hamburg and Shanghai presenting new artistic strategies such as "New Genre Public Art" or "Art in the Public Interest”. The artists and groups involved in the exhibition forum live and work in Hamburg and Shanghai and have been dealing with urban and public space in a performative or interventionist way. The public is understood as a sphere, where conflicts should not be harmonized but visualized to clarify where urban desires are only an outcome of image production or truly refer to better life. The presented artistic practices transcend the common understanding of art as representation to an understanding of art as a cultural investigation and intervention.



PARTICIPANTS 参展的艺术家及组织 BETEILIGTE
LIGNA, 草台班 (Grass Stage), Nana Petzet, 许志锋 (Xu Zhifeng aka Shaw), THE THING Hamburg, 刘 凡 (Liu Fan), HMJokinen, 靳山 (Jin Shan), Komm in die Gänge, 吴梦 (Wu Meng), Anke Haarmann, 莫干山路120再创造! (M120 re-used), Jens Röhm

上海—汉堡(城市公共)空间 [SHupS]
十月──十一月在上海的展览和论坛


《上海—汉堡(城市公共)空间》这一展览平台主要探讨城市发展以及公共空间这一题目,向参观者展示新的艺术策略,比如《新公共艺术类型》,或者《公益艺术》等等。所有参展的汉堡、上海的艺术家及艺术团体都用一种行为表达或干预的方式阐释城市空共空间。公共区域被理解成一种特定的空间,在这里冲突不是被和谐化,而是被展现出来,进一步的探讨:都市化的愿望究竟仅仅是形象工程的需要,还是为了追求更好的生活。艺术家的作品突破了以往对代表性艺术的理解,而把艺术看作为文化探索以及文化研究。



Shanghai-Hamburg (urban public) Space [SHupS]
Eine Ausstellungsplattform Oktober - November 2010 in Shanghai


Die Ausstellungsplattform "Shanghai-Hamburg (urban public) Space" beschäftigt sich mit den Themen Stadtentwicklung sowie öffentlicher Raum und zeigt dabei neue künstlerische Strategien wie "New Genre Public Art" oder "Art in the Public Interest". Alle beteiligten Künstler und Gruppen leben und arbeiten in Hamburg und Shanghai und haben sich auf performative oder interventionistische Weise mit dem urbanen und dem öffentlichen Raum auseinandergesetzt. Öffentlichkeit wird als eine Sphäre verstanden, in der Konflikte nicht harmonisiert, sondern sichtbar gemacht werden sollten, um zu verdeutlichen wo urbane Wünsche nur der Imageproduktion gehorchen oder tatsächlich auf ein besseres Leben verweisen. Die gezeigten künstlerischen Praktiken überwinden das verbreitete Verständnis von Kunst als Repräsentation in Richtung eines Verständnisses von Kunst als kultureller Untersuchung und kulturellem Eingriff.